Erbil (Rûdaw) - İran ile ABD arasında İsviçre’de gerçekleştirilen ve Pakistan ile Katar’ın arabuluculuk ettiği üst düzey müzakerelerden İran ekonomisi adına kritik sonuçlar çıktı.
İran Merkez Bankası Başkanı Abdülnasır Hemmati, 14 maddelik mutabakat çerçevesinde yürütülen görüşmelerin zorlu geçtiğini ancak İran heyetinin tüm hedeflerine ulaştığını duyurdu.
Dondurulmuş varlıklar için "doha" formülü
Merkez Bankası’nın yurt dışında dondurulmuş olan milyarlarca dolarlık varlığına ilişkin konuşan Hemmati, Doha Mutabakatı temelinde gerekli tüm protokollerin ve memorandumların imzalandığını açıkladı.
Hemmati, "Önemli bir ilerleme kaydettik. Allah’ın izniyle, önümüzdeki günlerde Merkez Bankası’nın belirlediği planlama ve talimatlar doğrultusunda bu mali kaynaklar kademeli olarak kullanılmaya başlanacak" dedi.
Petrol ihracatında OFAC kararı: Ekstra maliyetler kalkıyor
Hemmati, İran ile ABD arasındaki mutabakatın 11. maddesi gereğince, ABD Hazine Bakanlığı’na bağlı Yabancı Varlıklar Kontrol Ofisi’nin (OFAC) ihracat için gerekli muafiyetleri yayımlayacağını belirtti.
Hemmati, bu gelişmenin İran ekonomisi üzerindeki etkisini şu sözlerle özetledi:
"Şu anda da petrol ihraç ediyoruz ancak bundan sonraki süreçte yaptırımların getirdiği ek maliyetler olmayacak. İran ekonomisinin sırtındaki o ağır mali yük kalkacak ve ticaretimiz çok daha kolaylaşacak."
Hedef: Mali istikrarın zirvesi
Müzakere sürecinin başarısını taraflar arasındaki eşgüdüme bağlayan Hemmati, atılan bu adımların temel amacının ülke maliyesini "istikrarın zirvesine" ulaştırmak olduğunu vurguladı.
Pazar günü İsviçre’de başlayan ve yaklaşık 18 saat süren yoğun diplomasi trafiği, Pakistan ve Katar’ın mekik diplomasisiyle İran ekonomisi için yeni bir nefes alanı yaratmış görünüyor.



